Om er achter te komen welk effect bepaald gedrag op anderen mensen heeft wordt er in teamtraining en teambuilding gebruik gemaakt van de Roos van Leary. In het samenwerken in teams zijn we welliswaar van elkaar afhankelijk, maar zonder leiderschap is er geen sturing. Hoe hou je nou de balans tussen eigenbelang en groepsbelang? De Roos geeft inzicht.
Het meeste invloed heb je op je eigen gedrag. Als je daar inzicht in hebt en dat kunt sturen, dan kan de ander ook veranderen. De Roos bestaat uit:
- Boven en onder (dominant en volgend) – Verticaal
- Links en rechts (tegen en samen of taakgericht en mensgericht) – Horizontaal
Gedrag dat horizontaal tegenover elkaar ligt, roept elkaar op en lokt elkaar uit. Gedrag dat verticaal tegenover elkaar ligt versterkt elkaar. Door tegenover het gedrag te gaan staan (horizontaal of verticaal) kun je invloed uitoefenen. Hieronder wat voorbeelden.
Roos van Leary voorbeelden
Iemand die de neiging heeft om zichzelf terug te trekken en uitstraalt dat hij met rust gelaten kan worden, kan uit zijn tent gelokt worden door om hulp te vragen. Door een hulpvraag kan iemand de mogelijkheid krijgen om richting ‘leidend’ te gaan, om voor iemand op te komen. Door juist zelf de leiding te (blijven) nemen kan de persoon juist nog meer in apathie vervallen.
Iemand die heel erg mensgericht is, altijd maar helpt en zorgt voor harmonie in de groep krijgt misschien praktisch niets uit zijn vingers. Alleen maar mensgericht kan als resultaat hebben dat het doel (van het project) uit het oog verloren raakt. Als iemand daartegenover heel opstandig reageert, kan die persoon juist nog meer gaan ‘redden’. Door juist mee te werken kan die ‘harmoniser’ wat meer aan zichzelf gaan denken.
De 8 gedragingen
- leidend
- Uitgangspunt: leiding nemen, verantwoordelijkheid nemen, indruk maken
- Uitstraling: luister naar mij, ik weet het!
- Gedrag: initiatief nemen, knopen doorhakken, beslissingen nemen
- helpend
- Uitgangspunt: verzorgen, harmonie creëeren
- Uitstraling: wij mogen elkaar
- Gedrag: sfeer scheppen, aanmoedigen, instemmen
- meewerkend
- Uitgangspunt: ondersteunend, verleidend
Uitstraling: ik doe wat jij wilt - Gedrag: actief luisteren, gericht vragen stellen, erkenning geven, dwepen
- Uitgangspunt: ondersteunend, verleidend
- afhankelijk
- Uitgangspunt: passief luisteren,
Uitstraling: help! - Gedrag: niets alleen kunnne doen, goedkeuring vragen, de ander bewonderen maar zelf niets doen
- Uitgangspunt: passief luisteren,
- teruggetrokken
- Uitgangspunt: geen leiding nemen, geen verantwoordelijkheid nemen, terugtrekken
Uitstraling: laat me met rust! - Gedrag: roddelen, doen alsof er niets aan de hand is, cognitieve dissonantie, te bescheiden
- Uitgangspunt: geen leiding nemen, geen verantwoordelijkheid nemen, terugtrekken
- opstandig
- Uitgangspunt: kritiek leveren, passive aggressive
Uitstraling: je mag me niet - Gedrag: verdedigen, klagen, zeuren, cynisme en mopperen
- Uitgangspunt: kritiek leveren, passive aggressive
- offensief
- Uitgangspunt: angst imboezemen
Uitstraling: wees bang voor mij - Gedrag: streng, hard, kritiek leveren, beschuldigen, schelden, dreigen
- Uitgangspunt: angst imboezemen
- concurrerend
- Uitgangspunt: ik eerst
Uitstraling: kijk mij eens goed zijn - Gedrag: opdrachten geven, regels en normen stellen, oordelen
- Uitgangspunt: ik eerst
Patronen
Zoals boven al beschreven versterken dominant gedrag (boven) en ondergeschikt gedrag (onder) elkaar. Als iemand zich offensief opstelt, zal de ander opstandig reageren. Terwijl ik-gericht gedrag en wij-gericht gedrag, zichzelf versterken. Wanneer iemand zich ik-gericht opstelt, zal de ander dat ook doen. En wanneer iemand zich wij-gericht opstelt, zal de ander dat ook doen. Op basis van deze theorie kunnen de volgende patronen ontstaan:
- De agressiespiraal: offensief gedrag roept opstandig gedrag op of omgekeerd.
- Het meester/slaafmodel: concurrerend gedrag roept teruggetrokken gedrag op of omgekeerd.
- Het machtsspel: leidend gedrag roept afhankelijk gedrag op of omgekeerd.
- De liefdesdans: helpend gedrag roept meewerkend gedrag op of omgekeerd.
De volgende complementaire patronen komen het meest voor in teams:
- leidend-afhankelijk, en vice versa: afhankelijk-leidend;
- helpend-meewerkend, en vice versa: meewerkend-helpend;
- competitief-agressief, en vice versa: agressief-competitief.
Wat bertreft symmetrie komen de volgende patronen in teams het meest voor:
- meewerkend-meewerkend (“samen”-“samen”);
- afhankelijk-afhankelijk (“samen”-“samen”);
- agressief-agressief (“tegen”-“tegen”);
- competitief-competitief (“tegen”-“tegen”).
Wie was Timothy Leary?
De in 1996 overleden Timothy Leary werd ook wel de vader van de LSD genoemd. Dr. Timothy Francis Leary (Springfield, 22 oktober 1920 – Beverly Hills, 31 mei 1996) was een Amerikaanse schrijver, psycholoog, softwareontwerper en campagneleider voor onderzoek naar psychedelische drugs. Hij is bekend (en omstreden) geworden als voorvechter voor het gebruik van LSD als therapeutische en spirituele verrijking. De jaren ’60-, en later vaak gesamplede uitdrukking “Turn on, tune in, drop out” is een uitdrukking van Leary. In 1957 schreef hij The Interpersonal Diagnosis of Personality dat vertaald is naar de Roos van Leary. Lees meer op WikiPedia.

Max Parrish as Eli Bud Fritz and Timothy Leary as Mr. Jones in Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, 1992 – Photo: Tex Brook
Leary en het gebruik van LSD worden bezongen in het nummer Legend of a Mind van de Britse rockband The Moody Blues.
Roos van Leary literatuur
Er zijn diverse boeken in omloop met de theorie van Leary. We lichten er een paar uit:
Werken met de Roos van Leary
Samenvatting

Uitgever: Boom Lemma Uitgevers
Beinvloed anderen, begin bij jezelf
Samenvatting

Uitgever: Uitgeverij Thema