Effectieve Coaching

Persoonlijke effectiviteit, individuele coaching en supervisie

  • Home
  • Bedrijfscoaching
    • Systemisch coachen
    • Executive coaching
    • Change management
    • HR
    • Sollicitatietraining
    • Starters coaching
    • Coachen op Competenties
  • Individuele coaching
    • Familieopstellingen
    • Schaduwwerk
    • Gentle Teaching
    • Loopbaancoaching
    • Mindfulness
    • Voice Dialogue Training
    • DISC model
    • Interne Familiesystemen – Internal Family Systems (IFS)
    • Kernkwaliteiten en kernkwadranten
    • Schematherapie
    • NLP
    • Personal Coach voor afslanken
    • Somatic Experiencing en trauma coaching
    • Zorgcoach
    • Karpman Driehoek – Hoe kom je uit de dramadriehoek?
    • Burn-out coaching
  • Teamtraining
    • Schaduwwerk Nederland
    • Belbin teamrollen op het werk
    • Werken met de Roos van Leary
    • Kernkwaliteiten en kernkwadranten
  • Kindercoaching
    • Familieopstellingen
    • Ik leer anders
    • Beelddenken
    • Taaldenken versus beelddenken
    • Kids Skills
    • Remedial teaching
  • Opleidingen
  • Bibliotheek
    • Coaching
    • Pscyhologie
  • Contact

Didactisch Coachen

8 maart 2021 By Coachings

Didactisch Coachen, de praktische pedagogiek en didactiek van de hoge verwachtingen. Al vanaf het begin van de jaren zeventig weten we dat leerlingen die leskrijgen van leraren die hoge verwachtingen van hen hebben, beter presteren dan andere leerlingen. Dan is natuurlijk de vraag: hoe doe je dat, hoge verwachtingen hebben van je leerlingen. Rosenthal en Jacobson (1968) toonden aan wat voor gedrag leraren laten zien die vanuit ‘hoge verwachtingen’ aan hun leerlingen lesgeven. Leraren die vanuit die attitude hun leerlingen begeleiden blijken veel activerende vragen te stellen, alleen aanwijzingen te geven als het echt nodig is en regelmatig leer-bevorderende feedback te geven over hoe hun leerlingen bezig zijn. In pedagogisch opzicht zijn ze vriendelijk voor hun leerlingen. Didactisch Coachen is gebaseerd op deze principes.

Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte wijze van coachen en feedback geven door de leraar, op een manier die motivatie verhogend en leer bevorderend werkt. De ervaring is dat het leraren een instrument in handen geeft om leerlingen systematisch te coachen met feedback. En daarbij niet alleen op proces, maar ook inhoudelijk. Daarmee is het een hele concrete en praktische invulling van de coachende rol van de docent. Niet zweverig, of alleen persoonsgericht, maar gericht op leren en de voorwaarden daarvoor. In deze druk is een hoofdstuk opgenomen over formatief evalueren. Didactisch Coachen is immers formatief evalueren op micro-niveau! En dit hebben we in hoofdstuk 6 uitgewerkt en voorzien van voorbeelden.

In 2016 won Didactisch Coachen de NRO-VOR publieksprijs, een prijs voor wetenschappers die hun werk bruikbaar hebben gemaakt voor de onderwijspraktijk. De jury vindt dat de auteurs erin geslaagd zijn hun wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar een heel gedegen en praktisch handboek met veel oefenmogelijkheden voor een grote groep docenten. Zij schrijven in het juryrapport: “Goede feedback geven is een voorwaarde voor goed onderwijs. Met Didactisch Coachen leveren zij daaraan een belangrijke bijdrage”. Lia Voerman en Frans Faber werken samen met een aantal erkende trainers in de Stichting Didactisch Coachen. Hun ideaal is dat iedere leraar – om te beginnen in Nederland – de attitude en de vaardigheden zal verwerven om op deze manier leerlingen te begeleiden.

Over de auteur

Lia is Lector Didactiek bij de Hogeschool Rotterdam. Ze is gepromoveerd op het thema feedback geven en hoe je dat leert aan ervaren professionals bij de Universiteit Utrecht. Frans is een ervaren trainer en onderwijsadviseur. Hij heeft jaren als docent en leidinggevende gewerkt in allerlei vormen van het onderwijs. Samen zijn zij de grondleggers van Didactisch Coachen. De methode is ontwikkeld vanuit de praktijk en gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Didactisch Coachen heeft hun hart omdat het docenten, leidinggevenden en begeleiders op allerlei plekken in het onderwijs een praktisch instrument in handen geeft waarmee zij op systematische wijze lerenden kunnen coachen in hun leerproces.

Didactisch Coachen bestellen

Categorie: Bibliotheek

Interne Familiesystemen IFS

Interne Familiesystemen – Internal Family Systems (IFS)

Internal Family Systems (IFS) is een transformatieve psychotherapie ontwikkeld door Richard Schwartz in de jaren tachtig. IFS gaat er van uit dat de … [Lees meer ...]

Salvador Minuchin Structurele gezinstherapie (SFT)

Salvador Minuchin – Structurele gezinstherapie (SFT)

Salvador Minuchin, ook wel de 'vader' van de gezinstherapie genoemd, was een vooraanstaand gezinstherapeut en ontwikkelaar van structurele … [Lees meer ...]

Ivan Nagy contextuele gezinstherapie

Ivan Nagy – contextuele gezinstherapie

Iván Böszörményi-Nagy (ook bekend als Ivan Nagy) was een gerenommeerd Hongaars-Amerikaanse psychotherapeut en een van de pioniers op het gebied van … [Lees meer ...]

Recente berichten

  • Interne Familiesystemen – Internal Family Systems (IFS)
  • Salvador Minuchin – Structurele gezinstherapie (SFT)
  • Ivan Nagy – contextuele gezinstherapie
  • Virginia Satir
  • Systemisch coachen
  • Ziekte opstelling
  • Handboek coachen bij stress en burn-out
  • Oplossingsgericht coachen
  • Didactisch Coachen
  • De essentie van transformatief Coachen
  • Maak van coachen een gewoonte
  • HOE-BOEK voor de Coach
  • Coachen met collega’s
  • Getting things done
  • Coachen als professie
virginia satir

Virginia Satir

Virginia Satir was een bekende Amerikaanse psychologe en gezinstherapeut. Ze werd geboren op 26 juni … [Lees meer ...]

HOE-BOEK voor de Coach

HOE-BOEK voor de Coach

Als coach wil je mensen in beweging krijgen. Je wilt hen met meer kracht en vertrouwen zelf hun … [Lees meer ...]

Handboek coachen bij stress en burn-out

Handboek coachen bij stress en burn-out

Het ziekteverzuim door stress en burn-out neemt toe. Een op de drie werknemers ervaart een te hoge … [Lees meer ...]

Coachen met collega's

Coachen met collega’s

Het vak coaching doet modieus aan maar heeft al een lange geschiedenis. Uit de klassieke wereld zijn … [Lees meer ...]

Oplossingsgericht coachen

Oplossingsgericht coachen

Effectieve en beknopte benadering van coachingstechnieken. Zeer toegankelijk geschreven en met veel … [Lees meer ...]

Getting things done

Getting things done

Getting Things Done is de ultieme methode om productiever te zijn. Het stelt je in staat om snel … [Lees meer ...]

Didactisch Coachen

Didactisch Coachen

Didactisch Coachen, de praktische pedagogiek en didactiek van de hoge verwachtingen. Al vanaf het … [Lees meer ...]

Coachen als professie

Coachen als professie

Coachen als professie verbindt verschillende coachmethoden met elkaar tot een overzichtelijk geheel, … [Lees meer ...]

De essentie van transformatief Coachen

De essentie van transformatief Coachen

DOORGRONDEN & ONTWORTELEN volgens de Bridgeman Zelfrealisatie Methode. Dit boek is geschreven … [Lees meer ...]

effectief leiderschap

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap' van Stephen Covey vormt al jarenlang wereldwijd … [Lees meer ...]

Maak van coachen een gewoonte

Maak van coachen een gewoonte

Het bestverkochte coachingsboek van de 21ste eeuw! Na het lezen van dit boek wordt coachend … [Lees meer ...]

rijke pa arme pa

Rijke pa arme pa

Wat de rijken hun kinderen leren over geld – dat de armen en de middenklasse niet doen! De meest … [Lees meer ...]

Coaching