Effectieve Coaching

Persoonlijke effectiviteit, individuele coaching en supervisie

  • Home
  • Bedrijfscoaching
    • Systemisch coachen
    • Executive coaching
    • Change management
    • HR
    • Sollicitatietraining
    • Starters coaching
    • Coachen op Competenties
  • Individuele coaching
    • Familieopstellingen
    • Schaduwwerk
    • Gentle Teaching
    • Loopbaancoaching
    • Mindfulness
    • Voice Dialogue Training
    • DISC model
    • Interne Familiesystemen – Internal Family Systems (IFS)
    • Kernkwaliteiten en kernkwadranten
    • Schematherapie
    • NLP
    • Personal Coach voor afslanken
    • Somatic Experiencing en trauma coaching
    • Zorgcoach
    • Karpman Driehoek – Hoe kom je uit de dramadriehoek?
    • Burn-out coaching
  • Teamtraining
    • Schaduwwerk Nederland
    • Belbin teamrollen op het werk
    • Werken met de Roos van Leary
    • Kernkwaliteiten en kernkwadranten
  • Kindercoaching
    • Familieopstellingen
    • Ik leer anders
    • Beelddenken
    • Taaldenken versus beelddenken
    • Kids Skills
    • Remedial teaching
  • Opleidingen
  • Bibliotheek
    • Coaching
    • Pscyhologie
  • Contact

Gentle Teaching

Gentle Teaching maakt gebruik van compassie als alternatief voor de reactieve en beperkende methodes die gebruikt worden in het werken met mensen met complexe behoeften. Het centrale doel is om te koesteren; onderwijzen; een gevoel van companionship te bieden, verbondenheid en gemeenschap in stand te houden voor degenen die herhaaldelijk een bestaan ​​van afgeslotenheid, isolement en eenzaamheid ervaren.

Gentle Teaching uitgangspunten

Gentle Teaching is gebaseerd op het uitgangspunt dat alle individuen het recht hebben om zich veilig en gewaardeerd te voelen in hun huis; met hun families en verzorgers; op hun werk, school of andere vormen van zinvolle dagactiviteiten. De meest kwetsbaren hebben behoefte aan voorspelbaarheid en structuur in hun dag. Ze moeten ook interacties van anderen ervaren die overweldigend positief en opbeurend zijn (versus kritisch en veeleisend). Dit is echt een culturele verschuiving naar, of in sommige gevallen een verdieping van, principes die een solide basis bieden om individuen te helpen gezelschap en verbondenheid te ervaren. Het dient als basis voor andere methodes van behandeling of onderwijs die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van het individu.

Gentle Teaching gaat over onvoorwaardelijke liefde. Het erkent dat veel mensen gebukt gaan onder herinneringen aan wantrouwen en angst en dat hun hart gebroken is. Het is erop gericht hen een gevoel van companionship bij te brengen. Door dit proces begint gewelddadig gedrag te verdwijnen en ontstaan er ander gedrag.

John J. McGee

Gentle Teaching Boeken

Vier pijlers van Gentle Teaching

Gentle teaching staat bekend als de psychologie van onderlinge afhankelijkheid. Volgens deze psychologie moet ieder mens in een gelijkwaardige en wederzijdse relatie met anderen leven en ingebed zijn in een liefdevolle en zorgzame gemeenschap. Deze gemeenschap nodigt het individu uit om zijn kwaliteiten te ontwikkelen ten behoeve van zichzelf en van de gemeenschap.

De relatie, die de basis vormt voor sociale ontwikkeling, wordt companionship genoemd en heeft vier pijlers:

  1. Je veilig voelen
    Je veilig voelen is de basis voor het opbouwen van betrouwbare, betekenisvolle relaties; dit omvat het gevoel emotioneel, fysiek, psychologisch veilig te voelen.
  2. Je gewaardeerd en geliefd voelen
    Het doel is om een omgeving van steun te creëren waarin iedereen zich gewaardeerd voelt, ongeacht hun specifieke gedrag. Erkennend dat gedrag een symptoom is van zich emotioneel onveilig voelen, hoeft iemand onze goedkeuring niet te verdienen. Het is essentieel om een persoon te ondersteunen om de onvoorwaardelijke relatie te ervaren.
  3. Je eigen gevoelens van liefde kunnen delen
    Om echt deel uit te maken van een gemeenschap, moet men waarde vinden in een relatie met anderen. Het is de verantwoordelijkheid van een verzorger om de vaardigheden te demonstreren die nodig zijn om verbonden te raken met de mensen om ons heen en anderen te helpen om betekenisvolle relaties te onderhouden.
  4. Je met elkaar verbonden voelen
    Om een bevredigend leven te leiden, moeten mensen een doel hebben in hun dagen. Het ontdekken van manieren om betrokken te raken bij zinvolle activiteiten, het vinden van waarde in relaties en het opbouwen van verbindingen binnen de gemeenschap is een essentieel aspect van iemands levensreis.

Hulpmiddelen

Door het gebruik van onze vier hulpmiddelen, leren opvoeders en verzorgers dat zij zelf instrumenten van vrede zijn, die boodschappen van geweldloosheid, vergeving, empathie en totale acceptatie overbrengen. Deze hulpmiddelen zijn niet lastig of duur in gebruik. Het zijn onze tools die we elke dag gebruiken om contact te maken met de mensen om ons heen – onze handen, onze ogen, onze woorden en onze aanwezigheid. Onze tools zijn instrumenten om verbinding te maken en relaties op te bouwen met de mensen om ons heen.

  1. Handen
  2. Ogen
  3. Woorden
  4. Aanwezigheid

Handen – aanraking

Aanraking is een instrument dat zorgvuldige omhelzingen, schouderklopjes of armen om de schouder omvat. Niet alle mensen willen aangeraakt worden. Soms kan het te traumatiserend zijn en angstige flashbacks produceren voor overlevenden van fysiek of seksueel misbruik.

De praktijk van aanraking varieert van cultuur tot cultuur. In culturen waarin het individu centraal staat, wordt aanraking vaak als ongepast en onprofessioneel beschouwd; in andere culturen is het een sterke uitdrukking van menselijke verbondenheid en solidariteit. Zelfs in individualistische culturen wordt aanraking nog steeds beschouwd als een positieve uiting van liefde voor kinderen en ouderen.

Ogen – kijken in iemands hart

Een blik is een krachtig hulpmiddel is waarmee je in iemands hart kunt kijken en daarmee warmte, troost en genezing kan brengen. Maar blikken kunnen ook doden. Ogen spreken de taal van de ziel. Je moet diep aanwezig zijn in het moment en begrijpen dat zelfs hun blik een sterke boodschap afgeeft.

Woorden – respect en vrede

Onze woorden zijn niet alleen onze woorden. Het is ook de zachtheid in ons gezicht, de toon en het ritme van onze stem, de twinkeling in onze ogen, het uitreiken van onze armen en de manier waarop we naar de mensen om ons heen kijken. Onze woorden moeten opbeurend en in warmte gehuld zijn. Elke lettergreep die we uitstoten, moet beladen zijn met respect en liefde. Onze woorden zijn ons meest gebruikte hulpmiddel. We moeten de kracht van onze woorden, hun klanken en hun ritme begrijpen.

Aanwezigheid – in authenticiteit

Gentle Teaching houdt zich bezig met de betekenis van iemands aanwezigheid op elk moment; aanwezigheid tijdens slechte momenten, en in gelukkige tijden. ‘Gedragsverandering’ is slechts een secundair doel; de leraar of verzorger moet authentiek zijn in het vinden van manieren om liefde/vreugde in het moment uit te drukken. Men moet zich ervan bewust worden dat alleen al hun aanwezigheid meer zegt dan duizend woorden.

Gentle Teaching Boeken

Interne Familiesystemen IFS

Interne Familiesystemen – Internal Family Systems (IFS)

Internal Family Systems (IFS) is een transformatieve psychotherapie ontwikkeld door Richard Schwartz in de jaren tachtig. IFS gaat er van uit dat de … [Lees meer ...]

Salvador Minuchin Structurele gezinstherapie (SFT)

Salvador Minuchin – Structurele gezinstherapie (SFT)

Salvador Minuchin, ook wel de 'vader' van de gezinstherapie genoemd, was een vooraanstaand gezinstherapeut en ontwikkelaar van structurele … [Lees meer ...]

Ivan Nagy contextuele gezinstherapie

Ivan Nagy – contextuele gezinstherapie

Iván Böszörményi-Nagy (ook bekend als Ivan Nagy) was een gerenommeerd Hongaars-Amerikaanse psychotherapeut en een van de pioniers op het gebied van … [Lees meer ...]

Recente berichten

  • Interne Familiesystemen – Internal Family Systems (IFS)
  • Salvador Minuchin – Structurele gezinstherapie (SFT)
  • Ivan Nagy – contextuele gezinstherapie
  • Virginia Satir
  • Systemisch coachen
  • Ziekte opstelling
  • Handboek coachen bij stress en burn-out
  • Oplossingsgericht coachen
  • Didactisch Coachen
  • De essentie van transformatief Coachen
  • Maak van coachen een gewoonte
  • HOE-BOEK voor de Coach
  • Coachen met collega’s
  • Getting things done
  • Coachen als professie
virginia satir

Virginia Satir

Virginia Satir was een bekende Amerikaanse psychologe en gezinstherapeut. Ze werd geboren op 26 juni … [Lees meer ...]

HOE-BOEK voor de Coach

HOE-BOEK voor de Coach

Als coach wil je mensen in beweging krijgen. Je wilt hen met meer kracht en vertrouwen zelf hun … [Lees meer ...]

Handboek coachen bij stress en burn-out

Handboek coachen bij stress en burn-out

Het ziekteverzuim door stress en burn-out neemt toe. Een op de drie werknemers ervaart een te hoge … [Lees meer ...]

Coachen met collega's

Coachen met collega’s

Het vak coaching doet modieus aan maar heeft al een lange geschiedenis. Uit de klassieke wereld zijn … [Lees meer ...]

Oplossingsgericht coachen

Oplossingsgericht coachen

Effectieve en beknopte benadering van coachingstechnieken. Zeer toegankelijk geschreven en met veel … [Lees meer ...]

Getting things done

Getting things done

Getting Things Done is de ultieme methode om productiever te zijn. Het stelt je in staat om snel … [Lees meer ...]

Didactisch Coachen

Didactisch Coachen

Didactisch Coachen, de praktische pedagogiek en didactiek van de hoge verwachtingen. Al vanaf het … [Lees meer ...]

Coachen als professie

Coachen als professie

Coachen als professie verbindt verschillende coachmethoden met elkaar tot een overzichtelijk geheel, … [Lees meer ...]

De essentie van transformatief Coachen

De essentie van transformatief Coachen

DOORGRONDEN & ONTWORTELEN volgens de Bridgeman Zelfrealisatie Methode. Dit boek is geschreven … [Lees meer ...]

effectief leiderschap

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap' van Stephen Covey vormt al jarenlang wereldwijd … [Lees meer ...]

Maak van coachen een gewoonte

Maak van coachen een gewoonte

Het bestverkochte coachingsboek van de 21ste eeuw! Na het lezen van dit boek wordt coachend … [Lees meer ...]

rijke pa arme pa

Rijke pa arme pa

Wat de rijken hun kinderen leren over geld – dat de armen en de middenklasse niet doen! De meest … [Lees meer ...]

Coaching