Kids Skills is een speelse, praktische benadering voor het oplossen van moeilijkheden waarmee kinderen worden geconfronteerd. Centraal staat één heel belangrijk idee: praktisch alle problemen kunnen worden opgevat als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden. Kids Skills is ontwikkeld door de Finse psychiater Ben Furman en bedoeld voor kinderen tot ongeveer 12 jaar. Voor jongeren is er Mission Possible.
Furman is een Finse psychiater en psychotherapeut en hij heeft de methode Kids’ Skills ontwikkeld. Centraal staat één heel belangrijk idee: praktisch alle problemen van uw kind kunt u opvatten als vaardigheden die het nog moet ontwikkelen. Met Furmans vijftien stappenmethode kan uw kind samen met u de benodigde vaardigheden ontwikkelen. Het is een boek vol met ideeën, verhalen en suggesties voor ouders, hulpverleners in de jeugdzorg en overige geïnteresseerden. Ben Furman is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute en hij heeft een eigen talkshow op de Finse televisie over onderwerpen die met psychologie te maken hebben.
Kids Skills methode
- Als het kind problemen heeft leert deze ze om te zetten in vaardigheden die het kind kan leren.
- Stem met het kind af welke vaardigheid hij leert. Laat het kind deelnemen aan de discussie over welke vaardigheden hij moet leren. Kinderen zijn vaak goed op de hoogte van welke vaardigheden ze moeten verbeteren.
- Laat het kind de vaardigheid een coole naam geven. Indien nodig, het kind helpen bij het vinden van een naam voor zijn vaardigheid of laat zijn vriendjes hem helpen bij het bedenken van een passende naam voor de vaardigheid.
- Laat het kind een sterk dier of karakter bedenken dat hem zal helpen om de vaardigheid te leren. Vraag hem om het dier te tekenen of er een foto van te vinden en laat hem je vertellen hoe het dier hem zal helpen bij het leren van de vaardigheid.
- Leg het kind uit welke voordelen er zijn van het beheersen van de vaardigheid voor zowel het kind als voor andere mensen Wat andere mensen te zeggen hebben over de voordelen van de vaardigheid kan het kind aanvullen met wat hijzelf beschouwt als de belangrijkste voordelen van de vaardigheid.
- Laat het kind een aantal supporters verzamelen. Dit kunnen zowel volwassenen als andere kinderen zijn. Zodra personen accepteren om supporters te worden van het kind kunnen ze hun naam op een poster schrijven of in het vaardigheden boek van het kind. Het ondersteunen van het kind betekent dat de supporter de voortgang observeert en bewondering toont voor het succes. De supporter maakt notities over de waargenomen vaardigheden op de poster van het kind of in zijn Skills Book.
- Vertel het kind, en laat de andere supporters hem ook vertellen, wat jullie ervan overtuigd dat hij de vaardigheid leert. Wanneer het kind heeft gehoord wat anderen zeiden, laat hem je vertellen waarom hij is ervan overtuigd dat hij de vaardigheid leert.
- Plan van tevoren met het kind hoe je zal vieren als hij de vaardigheid heeft geleerd. Als je gebruik maakt van Kids ‘Skills met een groep kinderen, organiseer dan een gemeenschappelijk feest voor alle kinderen waarbij ouders ook uitgenodigd worden.
- Om voor het kind om zijn vaardigheid te oefenen moet je een manier bedenken waarop hij kan vaardigheid kan laten zien. Op deze manier kan het kind ideeën over hoe hij in staat om zijn vaardigheid repeteren in de praktijk ontwikkelen.
- Help het kind open te zijn over zijn vaardigheid. Hij kan zijn poster ophangen op school of op het raam. Op de poster kan de foto van zijn dier staan en een overzicht van de centrale voordelen van de vaardigheid. Ook de aantekeningen van zijn supporters kunnen erop.
- Laat het kind in de praktijk zijn vaardigheden zien, bij voorkeur dagelijks. Een hulpmiddel hiervoor kan zijn om samen met het kind een rollenspel te bedenken waarmee hij zijn vaardigheid kan aantonen. Een ander alternatief is dat je akkoord gaat met het kind dat zijn supporters aandacht zullen besteden.
- Het is gemakkelijker om vaardigheden te leren dan te proberen om slechte gewoontes af te leren. Praat daarom met het kind over wat er moet gebeuren als hij soms de geleerde vaardigheid ‘vergeet’ De beste manier voor te bereiden op deze situaties is zijn supporters te vertellen hoe hij wil dat ze om hem te herinneren.
- Zodra het tijd is om te vieren, wordt het kind gestimuleerd om openheid te geven over zijn vaardigheid. Ook worden de supporters in het zonnetje gezet door het kind de hulp van de supporters te laten benoemen.
- Stimuleer het kind om de vaardigheid die hij heeft geleerd ook aan een ander kind te leren.
- Bespreek met het kind wat vaardigheid hij als volgende wil leren.
Kids Skills boeken
Recensie(s)
Dit sympatieke boek beschrijft een methode (Kids Skills) om ontwikkelingsproblemen aan te pakken bij kinderen. Het kind bepaalt zelf welk probleem het wil aanpakken, hoe en van wie hij/zij steun wil. In vijftien logische stappen wordt het probleem opgelost. Er is veel aandacht voor het betrekken van de omgeving. De methode is ontstaan in Finland en is gericht op problemen die je zelf kunt oplossen door nieuw gedrag te leren (vaardigheden) en minder op emotionele problemen (deze worden omgezet in vaardigheden). Het boek bevat tal van praktijkvoorbeelden die de tekst verlevendigen. Tot slot aandacht voor specifieke problemen. Een website is beschikbaar. Het boek is voorzien van een aantal cartoonachtige zwart-wittekeningen en een korte lijst van aanbevolen literatuur. Een aanrader voor ouders en leerkrachten.