Het onderwijs sluit niet aan bij alle denkwijzen. Logisch, want de meerderheid van de mensen (±75%) leert auditief digitaal (via het gehoor). Slechts een kleine groep leert visueel. Tijdens de training ‘Ik leer anders’ leer je zelf de lesstof te vertalen naar woordbeelden zodat het wel binnen JOUW informatiesysteem past. Deze techniek leer je zelf toepassen binnen vier sessies! Jonge kinderen leren de techniek samen met hun ouders. Vervolgens krijgt de informatie een vaste plek in het hoofd. Hiermee krijg je grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de aangeboden leerstof en kan je bij toetsing de informatie makkelijk terug vinden in je geheugen. Dit geeft ook rust in je hoofd.
Ik leer anders coaching en onderwijshulp
Leerproblemen praktisch en snel aanpakken met de training “Ik leer anders”. De basistraining leert je om informatie te vertalen naar JOUW informatiesysteem: Dit kun je (in de toekomst) ook toepassen op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen etc.
Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders. De training “Ik leer anders” is geschikt voor alle leeftijden. Op school hebben deze kinderen vaak moeite met spelling, lezen, schrijven en/of rekenen. Het automatiseren van bijvoorbeeld tafeltjes is een zeer moeizaam proces wat ondanks veel oefenen toch niet lukt. De basistraining leert kinderen om informatie te vertalen naar hun visuele informatiesysteem. Dit kan ook toegepast worden op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen e.d. Er is in de basisschoolleeftijd altijd één van de ouders bij die ook de training volgt en de techniek van deze nieuwe leermethode leert. Met het werkboek kan thuis geoefend worden en kan de school lezen c.q. volgen hoe de leerling makkelijker leert.
Inhoud van het werkboek Ik leer anders
Al het lesmateriaal staat overzichtelijk in het werkboek. De training ‘Ik leer anders’ is in eerste instantie geschreven voor leerlingen in het basisonderwijs. Maar ook leerlingen uit het Voortgezet Onderwijs en volwassenen kunnen baat hebben bij de methode. Met dit werkboek kunnen leerlingen worden geholpen met de volgende leerproblemen: Informatie op juiste manier ordenen, opslaan en onthouden.
- Taal: het alfabet, woordbeelden opslaan, woordpakketten groep 3 t/m 8.
- Lezen: lege woorden visueel opslaan, leesletters oefenen, lezen met de leespijl.
- Cijfers: cijferveld, tafels en het automatiseren van sommen.
- Klokkijken: analoog
Deze leermethode is bewezen effectief. Voor meer informatie over de methode kun je kijken op www.ikleeranders.nl. Ook staan daarop ‘verhalen uit de praktijk’ van ouders en leerlingen. Doordat ze de lesstof op de juiste manier aanbieden aan de leerling, kan hij of zij direct vertellen of deze leermethode werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. Als je hebt ontdekt dat je op deze manier leert, wordt leren weer leuk. Je blijkt opeens ook de lesstof te begrijpen en op te kunnen slaan.
Werkboek bestellen
Auteur: Agnes Oosterveen-Hess
Uitgever: Ik leer anders, Uitgeverij
Nederlands 60 pagina’s Ik leer anders, Uitgeverij november 2010
Samenvatting
Praktisch werkboek Ik leer anders voor leerlingen van de basisschool met leerproblemen, dyslexie, ADHD of ADD. Er zit meer in, dan er uit komt. Dit wordt vaak gezegd over leerlingen die onvoldoende presteren op school. Zij hebben een leerachterstand of een vorm van dyslexie. Als bijles niet of nauwelijks helpt, kan de leermethode Ik leer anders een oplossing bieden. Want een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers. Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal in de klas niet begrepen en onthouden. Het werkboek Ik leer anders vertaalt de lesstof naar deze visuele manier van denken. Zo kunnen deze leerlingen direct voldoendes halen. Op www.ikleeranders.nl staat de test: Ben jij een beelddenker?
Het werkboek Ik leer anders wordt doorgewerkt door een leerling begeleid door een ouder, coach of leerkracht. De leerling kan direct vertellen of deze leermethode werkt. Een voorbeeld: tijdens het oefenen kunnen leerlingen met een taalprobleem, woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen. Tafels worden direct onthouden na jarenlang tevergeefs oefenen. Leren klokkijken lukt binnen een paar uur. Hieronder staan verhalen uit de praktijk van ouders en kinderen. De teksten zijn ingekort.
Inhoud werkboek
Het werkboek kan worden voorgelezen en is voorzien van vele voorbeelden en foto’s.- Theorie: een andere manier van denken en leren.
- Test en karaktervergelijking: herkennen visuele leerlingen.
- Informatie op juiste manier ordenen, opslaan en onthouden.
- Taal: het alfabet, woordbeelden opslaan, woordpakketten groep 3 t/m 8.
- Lezen: lege woorden visueel opslaan, leesletters oefenen, lezen met de leespijl.
- Cijfers: cijferveld, tafels en het automatiseren van sommen.
- Klokkijken: analoog.
Bij een spelling toets schrijft hij nu bijna alle woordjes goed i.p.v. van bijna alles fout. Eindelijk iemand die mij begrijpt wat ik zie en denk.
Bart 10 jaar
Bart zit in groep zes. In groep vier kwamen we er achter dat hij een ernstige vorm van dyslexie heeft en in groep zes kreeg hij de diagnose ADHD. We zijn al jaren bezig om vooruitgang te boeken maar alles ging heel moeizaam. Via onze logopediste zijn wij in aanraking gekomen met de leermethode Ik leer anders. Eerst hebben wij de website bekeken en we herkende Bart hier helemaal in. Ongelofelijk hoe snel hij alles op nam. Het woord bovendien kon hij in een keer door deze leermethode van voor naar achter en van achter naar voren spellen. Terwijl hij altijd alles fonetisch schrijft. Dit was voor hem echt heel erg knap. Nu twee maanden later is hij met lezen van Avi 4 naar Avi 7 gegaan.
Bij een spelling toets schrijft hij nu bijna alle woordjes goed i.p.v. van bijna alles fout. Dictee is nu makkelijker te leren, de tafels zitten goed in zijn hoofd en hij rekent hierdoor makkelijker en sneller. Hij is nu veel sneller met zijn huiswerk klaar. Wij zijn super trots met het resultaat, als we dit wisten hadden we dit al jaren eerder gedaan. School is nu ineens veel leuker geworden.
Livia 12 jaar
Livia begon de basisschool als een goede leerling (B) maar zakte met alle vakken steeds verder weg. Lezen ging steeds moeizamer (twee jaar leesachterstand in groep zeven), maar ook het automatiseren ging lastig. Een collega vertelde over Ik leer anders en na het lezen van de site viel alles op zijn plaats. Inmiddels had Livia een cito entree toets gemaakt met een heel erg lage score. We zijn thuis aan de slag gegaan met de methode Ik leer anders. In de zomervakantie hebben we woordpakketten in het werkboek doorgewerkt, tafels geautomatiseerd en sommen geoefend. Terug op school, na de vakantie, ging het gelijk geweldig. Het kwartje was qua rekenen gevallen en er werden zelfs plustaken aangerukt! De cito eindtoets ging geweldig ” 540! In augustus gaat ze naar een havo-vwo brugklas en is ze vol zelfvertrouwen (dat is wel eens anders geweest). We zijn super blij en trots.
Jay 10 jaar
Onverwacht kwamen wij bij de judo in gesprek over de leermethode Ik leer anders. Na het bezoeken van de site waren we al enthousiast. We kwamen veel herkenning tegen bij Jay. Het aanleren van de methode ging Jay makkelijk af. Tijdens het avondeten zei Jay: Eindelijk iemand die mij begrijpt wat ik zie en denk. Jay heeft voor het eerst een 8 voor zijn dictee gehaald, voorheen alleen maar onvoldoendes. Jay heeft een dyslexieverklaring. Vandaag topografie toets, ben benieuwd naar de uitslag, maar eigenlijk weet ik het al. De meester van Jay zei dat we geen wonderen kunnen verwachten, maar wel een stijgende lijn. Hij zal verbaasd zijn nu hij ziet dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn! Van de week heeft hij zijn spreekbeurt gehouden. Hij heeft zelf het onderwerp dyslexie gekozen. Zijn klasgenootjes hebben nu ook begrip waarom het leren bij hem anders gaat. Hij heeft van de hele klas een goed gekregen. Dus over zijn zelfvertrouwen maken we ons ook niet meer ongerust. Blijf niet tobben met je kind. Bekijk wat deze leermethode voor jouw zoon of dochter kan betekenen.
Tags
Ik leer anders
ik leer anders coach
ik leer anders ervaringen
ik leer anders opleiding
ik leer anders tafels
ik leer anders apeldoorn
ik leer anders tilburg
ik leer anders bol.com
ik leer anders test
ik leer anders malden
ik leer anders rekenen
ik leer anders online trainer
ik leer anders pdf
ik leer anders klokkijken
ik leer anders voortgezet onderwijs
ik leer anders werkboek tweedehands
ik leer anders belgie
ik leer anders amersfoort
ik leer anders coach groningen
ik leer anders online trainer nl
ik leer anders almere
ik leer anders amsterdam
ik leer anders app
ik leer anders assen
ik leer anders aalten
ik leer anders alblasserdam
ik leer anders coach amsterdam
ik leer anders boek
ik leer anders breda
ik leer anders begrijpend lezen
ik leer anders bergeijk
ik leer anders bavel
ik leer anders bemmel
ik leer anders coach brabant
bruna ik leer anders
tweedehands boek ik leer anders
ik leer anders computerprogramma
ik leer anders coach zwolle
ik leer anders coach utrecht
ik leer anders.com
ik leer anders coach rotterdam
ik leer anders bol com
opleiding gecertificeerd coach ik leer anders
ik leer anders den haag
ik leer anders drenthe
ik leer anders deurne
ik leer anders duiven
ik leer anders dordrecht
ik leer anders dyscalculie
hoe leer ik anders denken
ik leer anders enschede
ik leer anders eindhoven
ik leer anders emmen
ik leer anders engels
negatieve ervaringen ik leer anders
ik leer anders friesland
ik leer anders forum
ik leer anders facebook
ik leer anders groningen
ik leer anders groep 3
ik leer anders geleen